Een organisatie die leunt op de kennis en kunde van slechts één persoon is erg kwetsbaar. Wanneer deze schakel uitvalt vanwege langdurige ziekte of simpelweg overstapt naar een andere werkgever, dan komt een lopend project soms abrupt tot stilstand en gaat een hoop informatie verloren.
Het overkwam een asset management bedrijf uit Zuid-Nederland dat vooral actief is in de railway sector. De ervaren Portugese Front-end Developer Ivo Pereira sloot namens Jobbex aan om zich verder in het project te verdiepen en het product tijdig af te ronden. Het bleek een gouden match. Daarom vertelt hij graag over zijn ervaringen bij onze klant en Jobbex.
“Ik raakte in gesprek met onze klant en Jobbex toen de nood erg hoog was. Het is erg lastig om in de huidige arbeidsmarkt aan kundige IT’ers te komen. Recruiters hebben vaak mooie praatjes, maar komt er van die beloftes vaak weinig terecht. Toch had ik bij deze partijen meteen een goed gevoel. De gesprekken die we voerden waren erg transparant en eerlijk. Ik heb zowel bij Jobbex als bij onze klant het gevoel dat ik kan zeggen wat ik denk. Dat heb ik in het verleden niet vaak meegemaakt,” aldus Ivo.
Nadat Ivo werd aangenomen, stond Ivo voor de uitdaging om zich de bestaande code helemaal eigen te maken en het project verder af te ronden, binnen de gestelde deadline van de eindklant. Ivo vertelt: “De klant was bezig met het ontwikkelen van een applicatie voor een grote Nederlandse spoorwegmaatschappij, die het makkelijker zou moeten maken om het periodieke onderhoud van treinstellen in plannen. Voorheen werd er door de klant voornamelijk gebruik gemaakt van Excel-bestanden en SAP bij het maken van capaciteitsplanningen, waardoor er veel handwerk nodig was en er ook veel fouten gemaakt werden.”
De applicatie die de klant voor ogen had, was er een met een ongekende complexiteit. Er zijn namelijk veel variabelen waar rekening mee gehouden moet worden bij het berekenen van de ideale capaciteitsplanning. Het onderhoud moet plaatsvinden terwijl de treinstellen tegelijkertijd deel uitmaken van de gebruikelijke dienstregeling van de klant. Daarnaast zijn er meerdere onderhoudsstations verdeeld over het land en moeten de werkzaamheden eerlijk verdeeld worden over de beschikbare werknemers per station.
Na een korte inwerkperiode ontpopte Ivo zich tot de verbindende schakel tussen de wensen van de eindklant en zijn nieuwe collega’s van het team van de klant. “In eerste instantie hebben we een stapje teruggezet door nogmaals duidelijk de user stories te definiëren met de Product Manager. Toen dat eenmaal duidelijk was, heb ik me af en toe ook bekommerd om het beheren van de werkplanning, omdat er nou eenmaal een strakke deadline lag waarop we een Minimum Viable Product (MVP) moesten presenteren. Naast het daadwerkelijk ontwikkelen van softwareoplossingen begeleid ik ook het team bij het oplossen van problemen die tijdens het programmeren komen bovendrijven.”
Met de juiste mensen en de juiste mindset aan boord, is het eindproduct uiteindelijk ruimschoots vóór het verstrijken van de oorspronkelijke deadline opgeleverd. Waar het maken van een capaciteitsplanning voor treinonderhoud in het verleden een dagtaak was, kunnen mogelijke oplossingen dankzij de nieuwe applicatie nu met enkele muisklikken automatisch worden gegenereerd. Daarnaast is er meer inzicht in het proces. De vele gegevens die in het systeem worden opgeslagen, bieden voor de klant een aanknopingspunt om haar werkprocessen verder te optimaliseren.
Door samenwerking voorop te zetten, versterkt Ivo de relatie tussen de klant en Jobbex. “Ik probeer pro-actief mee te denken met onze klant, want uiteindelijk is dat ook in het belang van Jobbex zelf. Ik word inmiddels door de klant betrokken bij het maken van belangrijke keuzes als het gaat om het werven van nieuw personeel voor andere opdrachten. Ik geef dan oprecht advies. Als ik bij een sollicitatieronde moet kiezen tussen iemand van Jobbex of iemand van buitenaf, dan kies ik voor kwaliteit en voor de persoon waarvan ik denk dat die het best bij de opdracht past.”
Die transparantie en integriteit staat volgens Ivo centraal in de aanpak die Jobbex zo succesvol maakt: “Jobbex luistert echt naar wat de klant nodig heeft. Daarbij gaat het niet alleen om ervaring, maar vooral om een goede match tussen opdrachtgever en de kandidaat. Tegelijkertijd heeft Jobbex ook echt oor voor haar medewerkers. Uiteindelijk zijn zij natuurlijk ook de mensen die een bedrijf succesvol kunnen maken. Geen bullshit, maar duidelijkheid en oprechtheid. Dat maakt Jobbex een fijne plek om te werken.”
Of het nu gaat over remote of on-site detachering, over één werknemer of een volledig team: Jobbex vindt altijd een passende oplossing voor jouw capaciteitsprobleem.
In het verleden hebben we verschillende opdrachtgevers kunnen ondersteunen en indrukwekkende resultaten geboekt. Middels onderstaande cases geven we graag een kijkje in de keuken van Jobbex.
Een mooi voorbeeld van de matches die we met Jobbex kunnen realiseren, is het succesverhaal van Aires. Hij was er echt aan toe om zijn horizon te verbreden en wilde een sterk cv opbouwen, dus meldde hij zich aan bij Jobbex, dat zowel in Nederland als in Portugal gevestigd is.
Lees meer >Jobbex zorgde er hierbij niet alleen voor dat de juiste mensen op de juiste posities terechtkwamen, maar ook dat beide partijen (bedrijf én IT’ers) zo veel mogelijk ontzorgd werden, zodat de focus volledig op het project gericht kon zijn.
Lees meer >